20 основни SEO принцина

Оптимизацията за търсещите машини или SEO (Search Engine Optimization) e усилие, в което всеки, който има уеб страница си струва да инвестира, за да направи сайта си по-привлекателен за търсачките. Причината е проста: ако не сте откриваеми от търсачките, то просто целите ви усилия за направата и поддържането на сайта ви ще останат напразни.

Именно търсачките са вашият безценен помощник, за да популяризирате бизнеса или блога си органично, без да инвестирате в реклама. В голяма степен благодарение на търсещите машини в сайта ви ще дойде т.нар. органичен трафик – безценен от маркетинг гледна точка.

Какво е органичен трафик?

Органичен трафик е активност на страницата в следствие от търсене на ключови думи в търсачката и клик върху резултат с вашия сайт. Казано с други думи: вие продавате онлайн домашен текстил, потребител пише в търсачката: „чаршаф с ластик”, търсещата машина „разбира”, че във вашия сайт се предлагат такива артикули и извежда страница от сайта като резултат. Потребителят от своя страна клика върху линка към вашата страница. Това е органичен трафик. 

Позицията има (голямо) значение

При търсене обикновено излизат минимум няколко страници резултати, на всяка от които има по около десетина сайта. Разбира се, в идеалния случай вашият сайт би бил първи. Ако сте го постигнали – поздравления. Ако не, имайте предвид, че е важно да бъдете колкото се може по-близо до началото. Ето защо: проучване, проведено от backlinko с 874 929 страници и 5 079 491 заявки за търсене показва, че резултатът от органично търсене, който е на първо място, има 10 пъти по-голям шанс да получи клик, отколкото страницата, заемаща 10-та позиция. Предвижването на сайта ви с една позиция напред средно увеличава вероятността потребителят да кликне върху него с 30.8%. Тук обаче има значение къде точно сте били в подредбата на резултатите. Ако от номер 10 отидете на номер 9 ефектът няма да е кой-знае колко забележим, но скок от трета на втора позиция води до съществено подобрение на CTR (click-through rate). Тук е мястото да уточним, че показателят CTR посочва какъв е делът на кликанията върху вашия линк от всички виждания. Например, ако линкът ви е видян от 1000 души и 200 от тях са кликнали на него,  CTR е 20%.

Струва си да опитате „да се харесате” на търсещите машини и те да изведат сайта ви на възможно по-предна позиция. Ето и някои от най-основните насоки как да се случи това.

Ключовите думи

1. Използвайте ключови думи. Определете ясно тематиката на сайта си и го обновявайте редовно със съдържание, което включва основните ключови думи, по които бихте искали да бъдете откриваеми.

 Не забравяйте обаче преди всичко, че пишете за хора. Структурирайте съдържанието си с мисъл за вашите потребители, а не за търсещите машини. Не рискувайте да отблъснете потребителите си с прекомерно натрупване на ключови думи и липса на адекватно и полезно съдържание.

Ключови фрази

2. Освен ключови думи, вмъквайте и ключови фрази, използвайте и синоними, помислете, кои са различните начини, по които бихте направили търсене в search лентата на Гугъл вие самите. Направете списък с тях и по естествен начин ги вплетете в съдържанието като така ще спомогнете значитено за оптимизацията.

Гугъл специално обнови механизма си на търсене чрез своя BERT update, за да помогне на потребителя да открие това, от което се интересува, дори когато той допусне печатна грешка или обърка цяла дума в търсенето си. На база останалите думи механизмът отгатва какво е искал да напише потребителят и му показва именно такива резултати.

Съдържанието

3. Съдържанието има значение. Важно е не само да привлечете, но и да задържите потребителите в сайта си. Всъщност второто дори е по–трудно. За целта съдържанието трябва да е полезно и изчерпателно. За търсещите машини има значение колко време потребителят прекарва във вашия сайт, както и дали след като е отворил една страница, продължава към втора и трета. Колкото повече време остане той в сайта ви, толкова по-полезна изглежда страницата в очите на търсачките.

Публикувайте съдържание редовно. Колкото и ценно да е съдържанието в сайта ви, не е достатъчно „да разчитате на стари лаври”. Необходимо е да публикувате регулярно, за да показвате на търсещите машини, че вашият сайт е активен, обновява се периодично, съответно става все по-богат и по-полезен за потребителите.

Вътрешни заглавия

4. Използвайте вътрешни заглавия. Така постигате два резултата. От една страна разделяте целия текст на по-малки смислови части. Това спестява сблъсъка на потребителя със стена от изречения и значително го улеснява. От друга страна блоковете за заглавие подсказват на Гугъл кои са основните смислови части и кои са ключовите думи за текста, съответно допълнително спомагат за SEO на сайта.

Вътрешни линкове

5. Стигаме до момента с вътрешните линкове. За да увеличите шанса потребителят да отвори следваща страница, e добър подход да сложите вътрешни линкове на уместните за това места. Можете да насочите потребителя към сходен продукт или ако имате блог – да препратите читателя към статия на сходна статия.

Например, ако водите кулинарен блог и публикувате рецепта за сурови бонбони, е добра идея да посочите, че на еди-кой-си линк читателите могат да видят други рецепти за десерти без печене. Щом потребителят е кликнал върху рецептата за сурови бонбони, значи е доста вероятно и някоя друга рецепта за десерт без печене да привлече вниманието му.

Линкове към други сайтове

6. Линкове към други сайтове. Ако сайтът ви препраща към сериозни и вече утвърдени страници, дава сигнал на Гугъл, че самият той е сериозен и заслужава внимание. Затова, когато това е подходящо, можете да насочите читателите си към страница от друг сайт. Този подход често се използва, когато цитирате проучване, статия или просто интересно съдържание. Важно е да подберете препратката добре, за да не си вкарате автогол и да изгубите потребителя.

И още нещо – нагласете настройките на сайта си така, че линковете да се отворят в нов таб. Така ще сте сигурни, че ако потребителят иска да се върне към вашия сайт и съдържанието, което е разглеждал, лесно може да го направи. Не е добра идея да прекалявате с външните линкове обаче. Нищо прекалено не е хубаво.

Линкове към вашия бизнес

7. Докато сме на вълна линкове – би било чудесно, ако вече утвърдени и индексирани от търсачките сайтове препращат към вашия. От една страна по този начин ще бъдат насочени посетители към сайта ви, което откъдето и да го погледнете си е допълнителен трафик, а от друга – в очите на търсачките част от авторитета на съществуващите страници ще се прехвърли към вашата. Ето защо има смисъл да се стремите да създавате максимално полезно и изчерпателно съдържание и, респективно, да предлагате качествени продукти.

SEO за снимките

8. Силно препоръчително е сайтът освен текстово, да има и визуално съдържание. Добре известна е истината, че една снимка казва повече отколкото хиляди думи. Видеата също са мощно средство за приковаване на внимание, затова, ако имате свои видеа, използвайте ги.

Не пропускайте да попълните полетата с alt текст. Иначе казано, да напишете описание към снимката. Така улеснявате търсещите машини „да я прочетат” като им казвате какво съдържа изображението и кога могат да я изведат като удачен резултат от търсенето.  Ако сайтът ви е за козметика, а на снимката има жена на плажа с цел да илюстрирате страницата със слънцезащитни продукти, то можете да сложите alt tag “жена със слънчеви очила и шапка на красив плаж”. Не е препоръчително да натрупвате самоцелно ключови думи, тъй като това вместо в преимущество, може да се превърне в недостатък. Причината е, че Гугъл може да го сметне за опит за подвеждане чрез  изкуствено натрупване на ключови думи.

Оптимизация и за видеата

9. Същото важи и за видеата – улеснете търсещите машини и задайте ключови думи/фрази, за да им кажете какво съдържа видеото и да подобрите SEO.

Уникално съдържание

10. Относно визуалните материали – уникалното съдържание е важно както за текста, така и за изображения. Най-добре е да ползвате свои собствени снимки/изображения. Те са по-високо ценени от търсещите машини.

Анализирайте трафика

11. Анализирайте откъде идва трафикът в сайта ви, кои са основната група потребители – какъв пол и каква възрастова група, какъв тип съдържание предпочитат. Когато имате тези отговори, можете да насочите усилията си така че да отговорите на интересите им и съответно да предоставите информация, която е ценна за вашите потребители.

Мета описание

12. Въведете мета описаниe. Като за начало да обясним какво е мета описание – това са онези няколко реда текст, които се появяват точно под заглавието на страницата в списъка с резултати от търсене. Важно е този текст да е различен и валиден за всяка отделна страница/ всеки пост.

Често именно тези редове, в допълнение със заглавието стават причината потребителят да кликне или да не върху вашия линк. Иначе казано от вас се изисква с няколко думи да обясните на потенциалните си потребители съдържанието на конкретната ваша страница/публикация. Ако изграждате сайта си чрез код и съответно имате техническите умения, можете директно да зададете още в кода това описание. Ако техническата част не е вашето нещо и работите на Word Press, има доста по-лесен вариант – чрез плъг-ин към сайта. Един от добрите такива е Yoast SEO. Той има безплатна версия, която свободно можете да ползвате, но предлага и премиум такава с повече възможности.

Опростете url-a

13. Друг ход, който ви съветваме да предприемете, за да се подобри представянето ви в търсещите машини, е да напишете разбираем url, т.е. да замените дългата последователност от цифри и проценти, която се явява обикновено след домейна на сайта ви, с ясно за потребителите и за търсачките описание. Например: https://carrot.bg/kak-da-privlechem-millennium-pokolenieto/. Ако работите на WordPress това може да се направи от настройките на сайта. Отивате в меню Settings -> Permalinks. Там ще видите 6 варианта за визуализация на линка. Най-уместният е този с името на поста. Отбележете го и запазете настройката. Имайте предвид, че не е добра идея линкът ви да е на килирица. В оптималния случай той е с латински букви, въпреки че по същество изписва български думи – вижте линка няколко реда по-горе, който дадохме като пример.

Скорост на зареждане

14. Погрижете се сайтът ви да зарежда максимално бързо. Скоростта зависи от два основни фактора – от доставчика на хостинг услугата и нейното качество от една страна и от това какво се случва в самия сайт. За разлика от първия фактор, за който можете само да изисквате и да контролирате, на втория фактор можете съществено да влияете. Фактори за забавяне са ненужни пренасочвания, некаширани източници, твърде много CSS, Javascript-ове и др.

Един от най-лесните начини да избегнете ненужно товарене на сайта е да намалявате размера на изображенията, които качвате. Висококачествените снимки са много ценни, но и „тежки” поради голямата информация, която носят. Те могат да са ви особено полезни за печат на плакати или друга външна реклама, но за уеб не ви трябва качество каквото е нужно за билборд. Ето защо е абсолютно ненужно да качвате 24 MB снимка на сървърите на сайта. Всяка програма за редакция на изображения има опция за редактиране на размера им. Качвайте в системата умален размер, например 1024 на 768 px или дори по-малък, според целите и визията, към които се стремите.

Оптимизация за мобилно устройство

15. Оптимизирайте сайта, за да изглежда добре на всякакви устройства. Разбира се, тук има една тънкост – ако сайтът ви не е къстъм разработка, т.е. ако не сте наели разработчици да го създадат чрез код, е важно още при създаването да подберете тема, която е адаптивна за мобилна версия. Добрата новина е, че вече голяма част от темите са такива, а дори мобилният изглед да не е оптимален, винаги можете ръчно да го оптимизирате.  

Важно е уебсайтът ви да е изглежда максимално добре на мобилно устройство, тъй като именно телефоните са постоянно в ръцете ни и все повече потребители сърфират през телефон, а не през компютър. Ако сайтът не е адаптиран,  не изглежда добре или не позволява на потребителя да види цялото съдържание през телефона, просто губите потребителя. А нали се сещате – колкото по-бързо напускат потребителите ви, толкова по-зле за класирането от търсещите машини. Скоро напускащите потребители дават сигнал, че или сайтът не е полезен и не си струва да бъде изведен в челни позиции в резултатите, или нещо с него не е наред.

Лесна ориентация

16. Още нещо важно, от което зависи дали потребителите ви, веднъж попаднали, ще се задържат, е това доколко сайтът е лесен за навигиране и доколко той позволява на посетителите да се ориентират безпроблемно. Откриват ли съдържанието, което им трябва, къде кликат най-много, на какъв етап отпадат от сайта ви – всичко това е полезна информация, която е добре да вземете под внимание.

Може да ви звучи странно, но всичко има значение за това колко време ще останат потребителите на вашия уеб адрес. Включително дали чисто естетически страниците изглеждат добре, дали цветовете, които са използвани, кореспондират правилно с тематиката, дали не дразнят и не са твърде натрапчиви и, разбира се, дали шрифтът е четивен.

Профилите в социалните мрежи

17. Имайте предвид, че социалните мрежи също имат значение – ако бизнес профилът или профилът на блога ви в социалните мрежи има активни потребители и е често посещаван, търсачките забелязват това. Обърнете внимание, че не остава скрит и фактът дали отговаряте на ревютата и въпросите, които потребителите ви оставят.

Бизнес профил в Гугъл

18. Сега е моментът да обърнем внимание, че резултатен начин да спечелите повече доверие от страна на Гугъл – една от най-мощните търсачки, е да регистрирате профил на бизнеса си в Google My Business. Сложете кратко описание на дейността, снимки, контактна информация, адрес, работно време, и разбира се, линк към сайта. Колкото по-прозрачни сте, толкова повече доверие ще заслужите от мегатърсачката. А това, както вече уточнихме, е важно.

Карта на сайта

19. Създайте sitemap (карта на сайта). Това е документ, в който се съдържа информация за страниците, видеата и други файлове в сайта ви и връзките между тях. Тази карта улеснява търсачките в „прочитането” на сайта и им показва кои страници са най-важни според вас. Освен това файлът носи и информация кога дадена страница за последно е обновена и дали има нейна версия на друг език. Ако сайтът ви е голям, т.е. с много менюта/категори и страници или има голям архив, е добре той да има sitemap. Същото се отнася и ако е нов и все още много малко външни линкове сочат към него. Ето насоки от Гугъл как да създадете карта на сайта си.

Предимствата на Schema

20. Възползвайте се от schema.org. Това е съвместен проект на търсачки като Google, Bing, Yahoo и руската Yandex и има за цел да унифицира начина, по който търсачките четат и разпознават съдържанието на уебсайтовете. За целта е необходимо е да поставите парче код към HTML кода на сайта си. Е, трябва да признаем, че тук се изискват малко повече технически умения, но все пак винаги можете да поискате помощ от приятел или от нас :). Усилията определено си струват – сайтът ви ще е по-приятелски настроен към нарастващия брой гласови търсения и съответно шансовете му да се появи по-напред в резултатите се увеличават. Има и доста други преимущества. Благодарение на schema още в страницата с резултати от търсения потребителите могат да видят рейтинга на дадена книга или готварска рецепта например, датите и часовете на събития, статии с голяма популярност, важни страници в сайта ви.

Подобни статии

Как да определим таргет аудитория?

Независимо дали вече имате работещ бизнес или тепърва вдъхвате живот на своята бизнес идея, сме сигурни, че искате да продавате колкото може повече, колкото може