Милениум поколението обхваща хората родени между 1981 и 1996 г. Те са образовани, информирани, отворени към технологиите, във възраст, която позволява стабилни доходи и наличието на ясна посока в живота. Това е поколението, което има своя оформен стил, поколението, което вече е приело консуматорското поведение като начин на живот. Поколението, което живее в два свята – реалния и виртуалния.
Днес по-голямата част от милениалите са над и около 30-годишни. Те са минали възрастта на стажовете и обучението и вече са се утвърдили като специалисти в своята професия. Някои от тях дори управляват собствен бизнес. Милениалите се развиват, получават редовни доходи, получават повишения, създават свои семейства или се грижат за свое домакинство – все предпоставки за множество покупки. Милениалите харчат не само за хранителни продукти, стоки за дома и битови сметки, но и за дрехи и обувки, позволяват си да заделят повече средства за спорт, забавления, култура и подаръци, и не на последно място – за да поддържат стила си и на живот – почивки, козметични и други процедури, аксесоари – често скъпи като бижута и часовници, и, разбира се, техника.
МИЛЕНИАЛИТЕ – ПОКОЛЕНИЕ "С"
Смята се, че около 80% от Милениум поколението са представители също и на т.нар. поколение C, известно като YouTube поколението. То не се характеризира с определена възраст, а с начина на мислене и възприемане на света. Това е поколение, което е непрекъснато свързано с интернет, забавлява се с YouTube видеа и е свикнало да пазарува. Името на C-поколението идва от 4-те ‘c’-та, които определят мисловната нагласа: creation, curation, connection, сommunity (създаване, избор, свързаност, общност). Близо 70% от представителите на това поколение качват свои снимки и/или видеа в онлайн пространството. Те изразяват себе си чрез споделяне, харесване, коментиране или изразяване на съпричастност с идея или кауза в интернет.
Милениум поколението попада в категорията поколение C, тъй като то е основна движеща сила в консуматорската култура.
След всичко, описано до тук, няма съмнение, че милениалите са поколението, което в момента е таргетът за много бизнеси. И така…
Как да достигнем Милениум поколението?
Създавайте качествено съдържание – на първо място. Потребителите между 20 и 40 години са буквално залети от информация не просто всекидневно, а ежечасно, дори ежеминутно. За да привлечете вниманието им, трябва да предложите съдържание, което е наистина ценно и оригинално. Забравете за повърхностните публикации, общите приказки и количеството като измерител. Качеството е това, с което ще спечелите милениалите. За целта удобно решение е да оформите блог секция в сайта си или да организирате уеб страницата така, че да помествате съдържание директно в нея.
Заложете на синтезирани послания – впрегнете цялата си креативност и облечете всичко, което искате да кажете на аудиторията си, във възможно най-малко думи. Милениум поколението е нетърпеливо. То вечно бърза. Използвайте булети, маркирайте, откроявайте най-важното. Направете съдържанието си лесно за сканиране с поглед. Синтезирайте или рискувате да затворят страницата Ви.
Не опитвайте само да продавате, давайте. Сериозно. Милениалите са уморени от рекламни послания. Дайте им стойност, дайте им знание, забавлявайте ги, докато ги обогатявате. Покажете им, че имате да им кажете нещо повече от дежурното „Купи!”. За да купят от Вас, трябва първо да ги спечелите.
Развихрете въображението си, предложете нещо креативно, вдъхнете живот на нестандартна идея, предложете различна гледна точка, необичаен подход. И тук продължава да е в сила истината, че това поколение ежедневно плува в море от информация, снимки, видеа… необходимо е да предложите нещо отличаващо се, за да спечелите внимание.
Заложете на естетиката – продуктът трябва да изглежда достатъчно добре, да бъде достоен за Инстаграм. Ако публикувате снимки, то те трябва да са красиви, направени с мисъл и идея. Във време на Фотошоп, филтри и корекции не можете да си позволите неугледна визия на каквото и да е, адресирано към крайния клиент.
Превърнете милениалите в посланици на бранда – те харесват да говорят за себе си, да заявяват себе си, да бъдат в светлината на прожекторите. Затова – дайте им сцена, на която да се изявят като ги ангажирате с марката си. Организирайте игра със споделяне на кратко видео или хаштаг кампания, в която да се включат със снимки. Така не само, че ще достигнете по-лесно до потребителите, но и те сами ще генерират за вас уникално съдържание – ситуация, в която всички са печеливши.
Превърнете милениалите в посланици на бранда – те харесват да говорят за себе си, да заявяват себе си, да бъдат в светлината на прожекторите. Затова – дайте им сцена, на която да се изявят като ги ангажирате с марката си. Организирайте игра със споделяне на кратко видео или хаштаг кампания, в която да се включат със снимки. Така не само, че ще достигнете по-лесно до потребителите, но и те сами ще генерират за вас уникално съдържание – ситуация, в която всички са печеливши.
Вслушайте се – милениалите имат самочувствие, имат свое мнение по въпросите, които ги вълнуват, и не се притесняват да го изразяват и да го отстояват. Затова вслушайте се в тях – в това какво им харесва и какво не, какво ги вълнува и какво не. Най-лесният начин е да пуснете анкета или игра с коментари. Задайте въпрос и ще получите отговори. Ако имате сериозни намерения към бизнеса си обаче, съберете отговорите, анализирайте ги и си извадете изводи. По този начин лесно ще можете да създадете продукт, съобразен с техните предпочитания. Милениалите сами ще Ви покажат пътя към себе си, остава само да го следвате.
Вземете под внимание ревютата. Докато сме на темата вслушване в потребителите – обърнете внимание на обратната връзка. Както вече посочихме, представителите на Милениум поколението обичат да изказват мнението си и да дават обратна връзка за продукти и услуги, които са използвали. Четете ревютата и отговаряйте на тях. Така постигате два ефекта – от една страна показвате, че бизнесът е ангажиран и цени мнението на всеки един от своите потребители, а от друга страна – получавате ясна насока какво аудиторията оценява като положително и срещу какво негодува. Във Ваша полза е да обобщите ревютата и извлечете урок за бизнеса си.
Вземете под внимание ревютата. Докато сме на темата вслушване в потребителите – обърнете внимание на обратната връзка. Както вече посочихме, представителите на Милениум поколението обичат да изказват мнението си и да дават обратна връзка за продукти и услуги, които са използвали. Четете ревютата и отговаряйте на тях. Така постигате два ефекта – от една страна показвате, че бизнесът е ангажиран и цени мнението на всеки един от своите потребители, а от друга страна – получавате ясна насока какво аудиторията оценява като положително и срещу какво негодува. Във Ваша полза е да обобщите ревютата и извлечете урок за бизнеса си.
Използвайте различни платформи – изградете маркетинг стратегията си така че да е адаптивна към различни платформи. Имайте предвид, че всяка платформа си има свои специфики, свой код на общуване, но въпреки това съдържанието в тях трябва да е в симбиоза. Въпреки че говорим за децата на 80-те и 90-те заедно, те все пак си имат своите различия. Ако отворите Фейсбук например, е силно вероятно да намерите там повече потребители, родени в края на 80-те и началото на 90-те, докато в Инстаграм преобладават тези, родени след средата на 90-те.
Отговаряйте бързо и конкретно – милениалите не обичат да чакат, отговаряйте им колкото се може по-скоро. Колкото повече забавите отговора си, толкова повече нараства шансът да изгубите потребителя като клиент. Ето реален пример от личен наш опит с интернет търговец на дрехи. С цел да не злепоставяме търговеца, ще спестим информацията, която го идентифицира.
Изпратихме съобщение на 6-и март в 11:33ч.: „Здравейте, харесах си тази рокля (линк към продукта) дали има вариант да я доставите в размер S и/или M скоро, тъй като виждам, че в момента са налични само големи размери?”
Получихме мигновен автоматичен отговор: „Здравейте, Ani ! 🙂 Обслужването на клиенти се извършва от понеделник до петък, от 9:00 ч. до 18:00 ч. Ще се постараем да отговорим на Вашето запитване възможно най-скоро. 🙂 Благодарим за интереса към (името на бизнеса).”
Реалният (неавтоматичен) отговор от представител на фирмата дойде в късния следобед на 9-и март, 17.00 ч.: „Моделът е изчерпан.”
Три думи. Точка.
За изминалото време тотално се отказахме да поръчваме от този търговец. На практика – ако бяхме направили поръчка от конкурентен сайт, можехме дори да сме я получили за този период. Освен това е абсолютно безполезно да има не една, а две усмивки в автоматичния отговор, при положение, че отговорът от реалния представител на бранда е абсолютно сух, лишен от съпричастност, емоция и ангажираност. Нещо повече – реално ние като потребители не получихме отговор на въпроса си. Попитахме дали скоро може да бъде доставен размер S или М, ние и сами виждаме, че наличността от тези номера е изчерпана. Също така обаче видяхме, че големи номера са налични, което (в нашите очи) не прави моделът цялостно изчерпан.
Накратко, така не се печелят клиенти. Напротив, така се губят. Абстрахираме се от обективния фактор, че роклята не е налична, субективният фактор е това как Вие или Вашите служители се отнасяте с потенциалните си клиенти – как общувате с тях и дали им давате информацията, от която те се нуждаят. И тук не става дума само за милениалите. Става дума за хората като цяло. Защото преди да бъдем потребители, всички ние сме на първо място хора.
Бъдете човечни и автентични – покажете човешкото лице на бизнеса си. Покажете бранда отвъд вратовръзките, отвъд статистиките за продажби, отвъд рекламите за нови опаковки и продуктите, гарантиращи забележителни резултати. Покажете как разработчиците ви обсъждат разгорещено, покажете колко сте щастливи, когато пускате новия продукт на пазара. Как празнувате с колективна наздравица рождения ден на мениджъра. Покажете емоция, усилие, задружност. Използвайте live stream, дори импровизирано заснето видео.
Тук отваряме скоба – импровизацията нека е с цел автентичност и нека е от време на време. Въпреки че е добре да я има, е важно да се придържате към професионализма. И още нещо – не прекрачвайте границата. Все пак искате клиентите да Ви приемат като професионалисти, а не като вечни купонджии.
Бъдете прозрачни – покажете същината на бизнеса си на своята аудитория. Не се притеснявайте да публикувате снимки или кратки видеа от производствения процес, стига те да не издават чувствителна фирмена информация, разбира се. Опитайте да споделяте идеите, които организацията застъпва и целите, които си е поставила. Разбира се, съобразявайте стила на всяко едно съобщение със стила на компанията си и с политиката, която сте приели да следвате. Колкото по-открити сте, толкова по-близки ще се чувстват милениалите до Вашия бранд.
Партнирайте си с инфлуенсър – за разлика от актьорите, моделите и известните спортисти, които са всеобщо известни, но не съумяват да отделят време за индивидуално внимание към отделни почитатели, инфлуенсърите имат влияние на по-тесен кръг от потребители, но са по-близко до тях. Инфлуенсърите общуват със своята аудитория всекидневно и са много по-въвлечени в процеса. С тях протича диалог, затова и гласът им има по-голяма сила пред публиката. Те, за разлика от „звездите”, са като че ли по-реални. Те са едни от нас, затова потребителите се самоидентифицират с тях и ги следват. Да, няма спор, че чрез тях ще достигнете до по-малко хора, отколкото посредством актьор или модел, но ще е по-ефективно.
Много бизнеси си партнират успешно с инфлуенсъри и тази практика, приложена разумно, дава доказано добри резултати. Подбирайте обаче добре инфлуенсърите, с които избирате да установите партньорство. Голяма част от тях с цел да си осигурят добри приходи, си партнират с твърде много марки. Ако ситуацията е такава, ефектът ще се размие. Бъдете особено внимателни как регламентирате отношенията си – важно е инфлуенсърът да не промотира (поне в близко бъдеще) конкурентен на Вашия продукт.
Не продавайте просто продукти, продавайте цели и идеи – да, потребителите се интересуват от качеството и функционалността на продуктите, които биха купили. Все повече обаче високообразованите потребители, каквито са голяма част от милениалите, търсят начин с покупката си да подкрепят кауза. Независимо дали купувайки плюшена играчка за детето си, ще дадат своя скромен принос за спасяването на старите гори или като избират мартеници ще осигурят минимален приход на хора в затруднено положение…
Все повече компании се ангажират с доброволчество като се посвещават на кауза или се ангажират с това да повишат информираността на обществото по социално значим въпрос. Заради силно наситения пазар и огромния избор все по-често освен просто продукт или услуга, потребителите търсят и нещо повече. Търсят идея, към която да станат съпричастни.