Как да направим бизнеса си разпознаваем? (Пълно ръководство)

бизнес сайт

Целта на всеки бизнес е да има клиенти. За целта необходимо, но недостатъчно условие е да знаят, че съществувате.  За да дойдат клиентите при Вас, е първо трябва да разберат какво предлагате, с какво може да сте им от полза, какви са качествата на продуктите/услугите Ви. И да, да спечелите доверието им.

Съгласете се, че колкото и да е гениална бизнес идеята Ви, колкото и безсънни нощи да Ви е струвала и колкото и бизнесът Ви да е полезен на потребителите, те няма как да разберат за него, ако не положите целенасочени усилия, за да направите бранда си разпознаваем.

Всеки собственик на бизнес би искал да започне директно да продава продуктите/услугите си, при това, с голям успех, но продажбите са последица, която идва след определен брой предприети крачки. Също като плочките на корема – няма как днес да решите, че искате плочки и утре вече да си правите горди селфита с тях (ако все пак откриете начин – не забравяйте да споделите с нас ;)).

Създайте стратегия за бизнеса си

маркетинг стратегия

Преди да започнете с продажбите, помислете първо за самия бизнес. Изградете си стратегия – кои ще са потребителите Ви, как ще достигнете до тях, какво ще направите, за да предизвикате интереса им и по-трудното – как ще го задържите. На фона на свободния пазар, в който съществува и трябва да се наложи всяка една стартираща компания, помислете с какво ще се отличите от конкуренцията.

Разбира се, ако Вие врите и кипите в сладкарството и сте създали най-прекрасните бисквитки на света, едва ли ще имате времето, енергията и познанията да съставите оптималната бизнес стратегия. Добрата новина обаче е, че хората са различни и има експерти, които си нямат и понятие как точно да направят бисквити, но пък врят и кипят в бизнес стратегиите. Имаме шанса да делим един офис с тях, така че можем да съдействаме. 😉

Изберете лого и слоган

Логото ще е първата среща на всеки – независимо дали е потенциален клиент, партньор или служител, с бизнеса Ви. Логото Ви прави разпознаваеми, то буквално ще е лицето на компанията пред света. Ето защо е важно да отделите достатъчно внимание на създаването му. То трябва по атрактивен начин да подсказва с какво точно се занимавате, да предава графично посланието Ви и да носи характера на компанията.

Слоганът, също като логото, е визитната картичка на бранда. Слоганът или представя обекта на бизнеса ви, или предава словестно идеята му. Той е максимално кратък, лесно се запомня и отразява същността на това, което предлагате.

И логото, и слоганът трябва да бъдат избрани така че да се ползват дългосрочно, тъй като никак не е препоръчително да ги сменяте често. Леки вариации са възможни, след като станете достатъчно разпознаваеми, но докато все още се опитвате да се наложите пред клиентите и да се откроите сред морето от продукти и услуги на пазара, не е добра идея да променяте изцяло концепцията им. Тук обаче е важно да отбележим, че за бизнеси, които се развиват с годините и устояват на проверката на времето, е не само препоръчително, но дори задължително периодичното обновяване с цел да бъдете актуални и в крак с тенденциите. В противен случай брандът Ви ще изглежда архаичен и непривлекателен за младите хора, а и рискувате да омръзнете на тези, които познават компанията от създаването й. В този случай промяната е необходима, въпросът е да е в подходящия момент и да не е радикална, за да нямат съмнение потребителите, че това е същият бизнес.

Цветовете на бранда

Говорейки за лого и изграждане на имидж, няма как да пропуснем да споменем колко важно е да изберете цвят, който правилно ще транслира посланието на бизнеса Ви. Всеки цвят и дори понякога всеки нюанс си има свое значение и е добре да го съобразите, преди да го изберете за ВАШИЯ цвят.

Сами се сещате, че няма да е уместно брандирането Ви да е изцяло в черно или сиво, ако продавате детски играчки и обратно, не е удачно да вплетете цветовете на дъгата в логото на правни услуги например (освен ако не сте специализирани в това да защитавате правата на хората с алтернативна сексуална ориентация).

Изградете своето онлайн присъствие

Carrot Solutions website

След като веднъж сте избрали логото и слогана си, е време да ги покажете пред света, а с тях да заявите и своя бизнес в онлайн пространството. Истината е, че е трудно и непрофесионално да опитвате да правите бизнес в XXI век, без да имате уеб страница. Съветваме Ви тя, също както логото и слогана, да е професионално направена. Именно сайтът е мястото, където клиентите могат да се запознаят с това, което предлагате и (ако предложите такава опция) да купят продукта/услугата ви. Важно е сайтът да Ви представя като професионалисти, които си разбират от работата и залагат на качеството.

Освен чисто визуалната и текстова страна на нещата, има и друга причина, поради която е препоръчително сайтът да е направен от специалист. Има задължителни за успеха изисквания, на които той трябва да отговаря. Необходимо е да зарежда бързо, тъй като в противен случай, ще изгубите потребителите. Критично важно е да бъде оптимизиран за мобилни устройства, заради прогресивно растящия дял на потребителите, които сърфират от телефон.  И още – наред с предлаганите продукти/услуги, се изисква да представите информация за себе си и контакти. Това е начинът да вдъхнете доверие на потребителя – той може да прочете за Вас, дори да види лицето Ви (много бизнеси представят екипите си персонално – с име и снимка на всеки) и разбира се, да звънне/пише или дори да Ви посети в офиса. Колкото по-открити сте с потребителите и колкото по-лесно откриваеми сте, толкова повече се засилва усещането за доверие. Има и друго – именно контактът с потребителите ще доведе до крайната цел – продажби.

Изключително важен момент, който няма как да игнорираме, са нормативните изисквания всеки сайт да информира ясно и недвусмислено потребителите си дали събира данни за потребителя и активността му в сайта, както и как съхранява личните данни. Едва ли сте пропуснали темата за GDPR и дебатите покрай нея. Сега обаче няма да навлизаме в повече детайли. Тя заслужава отделно внимание.

Социалните мрежи

социални мрежи

След като сте стигнали до тук, е редно да направите следващата бизнес крачка към разпознаваемостта на бранда. Бъдете там, където е аудиторията, към която се стремите. Иначе казано, яхнете вълната на социалните мрежи и бъдете социални.

Преди да продължим, следва да направим следната уговорка – няма нужда да градите репутацията на бизнеса си във всяка социална платформа, за чието съществуване сте чули. Това би било изключителна загуба на време, усилия и не на последно място – на средства. Освен това не само, че няма да донесе очакваните резултати, но и може да има негативен ефект.

Концентрирайте се върху една-две значими за сферата на компанията платформи и вложете старанието си в тях. Най-удачният подход е да се доверите на професионалисти в поддръжката на профила или поне на създаването му. Сещате се за примера с бисквитките, нали – и тук си има тънкости.

Важен момент, който не бива да пропускате, е да отговаряте на съобщенията, които получавате в профила на бизнеса си. Независимо дали потребител попита дали имате блузка от модел Х в размер Y, ама в коралов цвят, дали иска да си запази маса в ресторанта или има нужда от информация за работното време, отговорете му. При това се старайте да му отговорите възможно най-бързо. Няма значение, че в сайта ясно са посочени наличността на артикулите, номерата и цветовете. Няма значение, че черно на бяло сте изписали работното време. Това, което наистина има значение за потребителя, е да му отворите. А това, което има още по-голямо значение за Вас, е потребителят да е удовлетворен от бизнеса Ви и от комуникацията си с него. Удовлетворените потребители днес ще са вашите клиенти утре и определено е от ваша полза броят им да е възможно най-голям.

Бъдете активни

След като вече имате сайт и сцена за изява в социалните мрежи, е разумно да започнете да публикувате съдържание. Въпросът за съдържанието ни е особено любим. Макар да звучи доста нескромно от наша страна, той ни е специалитет.

Съдържанието само по себе си може да е под формата на текст, изображения/снимки, инфографики или видеа.

Текстовото съдържание

Що се отнася до текста, популярен формат за бизнес сайтовете са както блог постовете, така и новините.

Новинарският формат е подходящ за синтезирано представяне на новости в компанията или в полето на дейността Ви.

Блог постовете от своя страна са по-големи по обем материали, които също носят информация в себе си, но не е задължително да съобщават нещо ново и неизвестно досега.

И двата формата са добър начин да постигнете повече органичен трафик, благодарение на търсещите машини. Иначе казано, редовното публикуване на релевантна към Вашия бизнес информация, помага на потребителите да достигат до сайта, съответно и до бранда Ви чрез резултатите от търсачките.

SEO
SEO Гугъл гърсачки търсещи машини

Съвсем естествено стигнахме и до един от основните фактори за успеха Ви – това да бъдете откриваеми от Гугъл. Класирането в страницата с резултати се основава на около 200 фактора, които търсачката взема предвид, като както самите фактори, така и тежестта им се променят във времето. SEO е обхватна тема с огромно значение за това да бъдете откриваеми за клиентите си. За да не изместваме фокуса, за момента няма да навлизаме надълбоко в нея, особено в техническата й част. Ще се спрем набързо на влиянието на съдържанието. 

Генерирането на полезна, задълбочена и интересна за потребителите информация значително допринася за откриването на сайта през търсеща машина, тъй като чрез публикациите постигате натрупване на ключови думи, свързани със сферата, в която оперирате. Както вероятно се досещате, оптимизацията за търсещите машини е много повече от това. Начинът, по който са написани текстовете в сайта, оптимизацията на снимките, на url-а (линка), meta описанието – всичко това има значение и е силно препоръчително да не се пренебрегва. 

Освен текстово, е повече от желателно да осигурите и визуално съдържание. Не е тайна, че снимките, графиките и видеата много по-лесно привличат вниманието на потребителите и е много по-лесно да бъдат „консумирани”.

За да привлечете, но най-вече за да задържите вниманието на потребителите, е силно препоръчително да им предлагате висококачествено, пряко свързано с тематиката на бизнеса си съдържание както в сайта на бизнеса, така и в профилите му в социалните мрежи. Ефективното съдържание е това, което предизвиква реакция – коментар, харесване, смях или дори гняв. Да ангажирате аудиторията си е от съществено значение за успеха на компанията. От една страна оставате в съзнанието на потребителя, от друга – споделяйки съдържанието, той всъщност прави безплатна реклама пред своята мрежа от контакти.

Осигурете поглед отвътре

И докато сме на съдържанието, нека подскажем още нещо. За потребителите е интересно не само да се запознаят с плюсовете на продукта Ви, но и да видят как той се произвежда или що за хора има в екипа. Ето защо наред със снимки и видеа, свързани с продуктите, е добре да предвидите и по-различен тип съдържание – например от производствения процес, от фабриката/ателието или дори снимка как сте се събрали с колегите в офиса и ядете торта в края на работния ден.

До тук добре, но има един тънък момент – колкото и да са полезни продуктите, колкото и да е оригинално съдържанието Ви, няма как потребителите да разберат, че съществува, ако не се погрижите за първата си среща с тях. В този момент идва на помощ рекламата.

Рекламата

Най-лесният начин да стане брандът Ви разпознаваем, е чрез рекламата. Рекламата в традиционния й вид – телевизионна, печатна, външна и радио, все още дава резултати, макар и трудно измерими.

Онлайн реклама

Значително по-голяма обаче е ефективността на онлайн рекламата, тъй като тя позволява много по-прецизно таргетиране. Благодарение на нея и инструментите, с които тя борави, рекламното послание на компанията ще достигне точно до аудиторията, която целите. От друга страна имате пряка измеримост на резултатите. Можете за видите до колко човека е достигнала дадена кампания, колко пъти общо е видяна, колко души са влезли във Вашия сайт през нея и т.н.

Дигиталната реклама има преимуществото да таргетира точно определена група от потребители – например мъже между 30 и 45 години, които живеят в град София и имат интерес към автомобили BMW, други луксозни стоки и здравословен начин на живот или пък жени в Пловдив на възраст между 25 и 30 години, които са се сгодили в последните 6 месеца и се интересуват от булчински рокли и сватбена фотография. 

Огромен плюс е, че рекламата на бизнеса Ви може да се показва тогава, когато потребителят търси определени ключови думи в Гугъл. Това на практика означава, че той има интерес към темата и е много по-вероятно да е склонен към покупка или нещо повече – вече да е взел решението да купи. Сами разбирате, че ако сте вносител на автомобилни гуми, е много по-ефективно рекламата Ви да се показва при търсене на „зимни гуми марка X цена”, отколкото ако потребителят търси „рецепта за баница с локум”.

Инфлуенсърите

Тази така нашумяла напоследък дума „инфлуенсър” всъщност има своята причина да набере популярността си. Инфлуенсърите са личности, които са станали известни сред определена аудитория и имат много последователи в социалните мрежи. Именно големият брой на последователите им прави техните профилите предпочитана платформа за реклама. Тази стратегия работи особено резултатно сред подрастващите, които са склонни да се влияят лесно от лицата, на които биха искали да подражават.

Сътрудничеството с подходящ за даден бизнес инфлуенсър може да има силно позитивен ефект, но са важни както предварителното проучване, така и внимателно да уточните параметрите на партньорството.

Офлайн реклама

офлайн реклама

Въпреки непоклатимите позиции, които си завоюва дигиталната реклама, все още своето място намира и офлайн рекламата. При нея важи същото правило, валидно за онлайн присъствието на бранда – за да бъдете забелязани, трябва да се отличите с креативност и свой стил.

Билбордите, например, са ефективен начин да популяризирате дейността си, стига да са направени идейно и да са подбрани стратегически като локация.

В случай, че във Вашия бранш има водещи тясно специализирани медии като списания, например, си струва да тествате ефекта за Вас и от този вид реклама. Едно обаче е сигурно – не разчитайте на уау резултати с единична публикация, едно излъчване или една-единствена кампания.

Брандирайте

Брандирането само по себе си е вид офлайн реклама. Може би да сложите логото си на канцеларски материали ви звучи доста остаряло като практика? И с право. В ерата на дигиталните технологии все по-малко хора използват моливи, химикали и тефтери в ежедневието си. Това обаче никак не значи, че брандирането е отмряла идея. Напротив. Не само, че не е умряла, но не е загубила и от силата си. Нужно е само да бъдете креативни и да помислите добре какви артикули да брандирате. Добре е те по някакъв начин да имат връзка със сферата, в която работите. Дори да не се сещате да такива, има универсални и актуални решения, които можете да приложите. Такива са платнена торба за пазаруване, термочаша или дори кутия за храна, която намира широко приложение както в офиса, така и при пътуване.

При брандирането обърнете внимание и на качеството на продуктите, върху които слагате логото на компанията си. Не пренебрегвайте това, защото именно тези предмети се превръщат в своеобразни посланици на бранда. Идеята е те ежедневно да напомнят на собственика си и околните му за съществуването на Вашия бизнес. В този ред на мисли никак не е далновидно да изберете нещо нискокачествено, което вместо да изпълнява функцията на реклама, ще се яви в ролята на антиреклама.

Нещо безплатно

козметика тестер

Хората обичаме безплатните неща… какво да се прави – психология, човещинка. Безплатни мостри, тестери, тестов период, брандирани продукти или безплатна информация – походът все още работи добре, когато става дума за повишаване разпознаваемостта на даден бранд. Неслучайно в университетите раздават мострички от кремове на студентките, а в супермаркета предлагат да опитате пастета. Този подход функционира в две направления – онлайн и офлайн.

Офлайн – това са примерите, които посочихме, т.е. когато давате физически продукт на целевата си аудитория. Давате възможност на точната група за вас потенциални клиенти да тестват продукта и да се запознаят с бранда Ви. Естествено, крайната цел е да го харесат и тестерчето от 5 мл да доведе след себе си покупка на крем от 50 мл. Важно е обаче да си „напишете домашното” и добре да определите на кого точно и какво да дадете. Идете там, където са вашите потенциални клиенти, и „атакувайте” точно тях.

Онлайн – в дигиталното пространство можете да предоставите достъп до ценен ресурс безплатно като тази техника обикновено се използва не толкова с цел директна продажба, а по-скоро с цел маркетинг в по-дългосрочен план. Вероятно Ви се е случвало поне веднъж да се запишете за безплатен уебинар като за целта оставите мейла си или пък да тръгнете да теглите безплатно копие от доклад, но задължително условие за това да е да напишете имейл адреса си. Е, както сами знаете – това никак, ама никак не е случайно. Самият факт, че Вие проявявате интерес към продукта или услугата, говори предостатъчно, че имате интерес в тази област. Това от своя страна Ви прави перфектните потенциални клиенти и бизнесът би желал да си осигури начин да Ви изпраща информация за свои продукти, услуги, оферти.

PR (връзки с обществеността)

PR-ът е другият мощен подход, когато искате да насочите прожекторите към себе си. Това е начинът да кажете кои сте Вие и какво предлагате, без директно да опитате да продадете някому нещо.

PR публикации

Единият вариант е това да се случи чрез PR публикация във водеща във вашата сфера медия. Тук отново е добре да имате предвид силата не само на традиционните медии – радио, телевизия и печат, но и на онлайн каналите за информация. Добре е да знаете обаче, че PR материалът може да Ви открои и да предизвика интереса към вас или напротив – да се окаже нож с две остриета, едното от които твърде остро. Всичко е въпрос на професионализъм.

При този тип материали всичко има значение – от заглавието, подбора на думите, това какво ще кажете и как ще го кажете, през момента на излизане на публикацията в контекста на социално-обществените събития, до това каква точно е снимката и дали всички запетаи и пълни членове са си на мястото.  Препоръчваме да се доверите на експерт, който ще вникне в същината на бизнеса и ще съобрази всичко изброено към момента.

PR кампании

PR кампаниите и PR събитията също дават забележителни резултати, що се отнася до разпознаваемостта на бранда.

С PR кампания можете да привлечете общественото внимание към бизнеса си индиректно посредством кауза, зад която заставате или идея, която защитавате в обществото. Важно е обаче по някакъв начин те да са обвързани със сферата на дейността Ви и да продължат във времето. Така въпросната кауза ще започне се идентифицира с бранда и обратно. В повечето случаи каузите имат обществена значимост и поради това носят позитиви за бизнеса. Разбира се, това съвсем не значи, че ще бъдете пощадени от нападки и провокации. Напротив. Важно е да сте добре подготвени за тях, да ги очаквате и да знаете как да реагирате, дори преди те да Ви застигнат.

PR събития

PR събитията, за разлика от кампаниите, са еднократни. Те имат за цел да популяризират бранда, продукта или новия клон на фирмата, например, като поводът бъде използван да се вдигне много шум преди, по време и след събитието.

Това е моментът, в който съветваме да поканите медии, важни за Вас потенциални клиенти или други хора, които са свързани с това, което правите и биха могли да Ви бъдат от полза.

Едно от най-силните преимущества на събитията, е, че създават условия за завързване на изключително ценни контакти. Разбира се, за да има очаквания и желания ефект, събитието трябва да е организирано изключително добре и да бъде помислен всеки един детайл – от това кога и къде ще се проведе и каква ще е програмата му, до това каква техника ще е необходима, как ще съберете контактите на хората (леко намигване – внимавайте с GDPR) и как ще решите въпроса с логистиката и кетъринга.

Контактите

контакти познати мрежа

Използвайте всички възможности, за да създавате контакти. Истински полезно е не просто да коментирате времето или храната с новите си познати, а да ги попитате с какво се занимават и да им кажете няколко думи за себе си и бизнеса си. Светът е малък и никога не знаете кога можете да намерите партньор, от който имате нужда, или клиент, който се нуждае от Вас и услугите на Вашата компания. Дори да не се случат нещата точно по този начин, познанствата винаги обогатяват, а и формулата „имам познат, който има познат” работи доказано ефективно.

Колкото повече хора знаят за Вашия бизнес, толкова по-добре. Освен това разказвайки за това, с което се занимавате, ще видите реакциите на отсрещната страна, ще чуете странично мнение, можете да получите идея или на Вас самите да Ви хрумне такава. Всички сме различни, имаме различен житейски и професионален опит и това ни дава богатството да разполагаме с разнообразни подходи към една и съща ситуация. Много често именно това може да е от полза. Важно е обаче не само да говорите, а и да слушате внимателно какво казва събеседникът Ви.

Партньорствата

Не подценявайте силата на партньорствата. Когато имате добра идея, но е трудно да я осъществите самостоятелно, потърсете партньор. Организирайте съвместно събитие с бизнес, който е в сходна сфера, но е различен по същество, подемете инициатива… Това е опция не само да си разделите отговорностите и да съюзите сили в дадено начинание, но името на вашия бранд да достигне до аудиторията на Вашия партньор.

Подпис в имейла

Може да звучи простичко, но ефективен начин да популяризирате постепенно бранда си, е да сложите името на бизнеса – лого, фирмен сайт, слоган, като автоматичен подпис на имейла си и да изисквате това и от своя екип. Така брандът Ви ще достига до всеки един, с когото си кореспондирате. Мислейки в тази посока, Ви съветваме да сложите линк към сайта на бизнеса си и във Фейбсук и Инстаграм профилите си.

LinkedIn профил

Там не само можете да опишете своите компетентности, но и да представите дейността на фирмата си. С помощта на релевантно съдържание, което споделяте и хаштагове повече хора ще разберат за вас като професионалист от една страна и за това какви продукти/услуги предлагате – от друга.

Да направите бизнес профил на компанията си в LinkedIn също е стъпка, която ще Ви е от полза. Естествено, за да дава реални резултати, профилът изисква поддръжка. Имайте предвид обаче, че усилията се отплащат. Дейността на фирмата може да достигне да много по-голяма мрежа от работещи в сферата. LinkedIn e мястото, където е абсолютно възможно да намерите висококвалифициран колега за екипа си или да обменяте опит и информация на професионално ниво.

След като вече бизнесът Ви има профил, помолете колегите си да отбележат, че работят за този бизнес. Посредством тази простичка на пръв поглед стъпка, всеки, който общува в професионалната мрежа с колегите Ви, ще се „среща” с Вашия бранд. Освен това винаги е по-добре да е видно, че за дадена компания работят реални хора, които застават с имената и снимките си.

Тагове

По-горе споменахме вече таговете, но нека им отделим по-специално внимание. Ако организирате парти за рожден ден на колега или публикувате снимка от работния процес с екипа, да се тагнете, е доста резултатна идея. Ключовият момент тук обаче е не просто да отбележите хората (силно препоръчваме да имате съгласието им), а и страницата на бизнеса си. По този начин, отбелязвайки, например Киро, всички Фейсубк/Инстаграм приятели на Киро ще видят, че той е в офиса на фирма ХХХХ. Представете си, до колко души почти без усилия ще достигне Вашия бизнес, ако на снимката сте общо 5-ма колеги и всеки от Вас има средно 300 души в списъка си с контакти.

В този случай има и още една приятна подробност. Всеки човек подхожда с много по-голямо доверие към своите приятели и познати, отколкото към тези, които не познава. Ето защо ако пред един и същ потребител на социална мрежа се появи снимка, на която е тагнат негов приятел в офиса на фирма Х, бизнесът ще бъде възприет значително по-добре отколкото ако първата среща на същия потребител с компанията Ви е чрез платена реклама в news feed-а  му. С две думи, един нищо неструващ таг може да бъде много по-силен инструмент за популяризиране на бранда Ви от реклама, за която бихте платили.

Не подценявайте и таговете от клиенти. Нека разгледаме следната ситуация: Вие продавате чанти, Петя си е купила чанта е много щастлива от покупката си. Решава да се похвали на приятелките си в Инстаграм с новата си придобивка и тагва Вашия бранд. Това само по себе си е отлична реклама. Всички знаем, че най-добре за един бизнес говорят клиентите му – ако клиентите са доволни, бизнесът се развива. Таговете определено работят във Ваша полза (стига да са в положителен контекст, разбира се). В този ред на мисли да споделите поста на клиента в бизнес профила си е работеща идея, но имайте предвид, че е добра практика да попитате за разрешение.

Хаштагове

хаштаг социални мрежи

Хаштаговете са популярен инструмент, особено в Инстаграм и LinkedIn. Там хаштаговете имат голяма сила, функционалност и ефективност. Ако продавате соларни панели и сложите таг на поста си #greenenergy всеки, който се е абонирал да получава постове с този таг, ще има достъп до поста на Вашия бранд. А това всъщност са хората, които истински се интересуват от темата, т.е. това са именно потенциални клиенти и/или партньори.

Хаштаговете от друга страна Ви правят откриваеми. Оставаме на горния пример – ако потребител се интересува от зелена енергия и напише в лентата за търсене #greenenergy ще му излязат постовете с този таг, сред които и Вашият.

За изграждането на един бизнес като бранд и за разпознаваемостта му можем много да говорим, но спираме тук. Ако темата Ви интересува – заповядайте на по кафе и телевизионни игри в офиса ни. 😉